Probabil este fenomenul paranormal cel mai cunoscut si cel mai
raspandit din lume, avand in vedere ca fiecare civilizatie “se
mandreste” cu fantomele sale si de secole se inregistreaza astfel de
aparitii pe intreg mapamondul... Cuvantul fantasma (fantoma) deriva din
grecescul "phàinesthai" si inseamna “a aparea”, in sensul aparitiei
rapide a unei persoane, animal sau obiect, si disparitiei la fel de
precipitate. Dincolo de motivatia “materializarii” lor, este interesant
si modul in care o fac: uitati pentru un moment de fantomele “clasice”
in cearceafuri sau cavalerii fara cap; o sumedenie de astfel de aparitii
sunt entitati invesmantate in haine de epoca sau iau forma de vapori,
vanturi reci, globuri de lumina.
Probabil este fenomenul
paranormal cel mai cunoscut si cel mai raspandit din lume, avand in
vedere ca fiecare civilizatie "se mandreste" cu fantomele sale si de
secole se inregistreaza astfel de aparitii pe intreg mapamondul...
Cuvantul fantasma (fantoma) deriva din grecescul "phàinesthai" si
inseamna "a aparea", in sensul aparitiei rapide a unei persoane, animal
sau obiect, si disparitiei la fel de precipitate. Dincolo de motivatia
"materializarii" lor, este interesant si modul in care o fac: uitati
pentru un moment de fantomele "clasice" in cearceafuri sau cavalerii
fara cap; o sumedenie de astfel de aparitii sunt entitati invesmantate
in haine de epoca sau iau forma de vapori, vanturi reci, globuri de
lumina.
De asemenea, exista si fantome ale elementelor, cunoscute deja din
antichitate, ce populeaza aerul, apa, padurile, fluviile, lacurile;
aflate intr-o "conexiune" totala cu natura, in general invizibile, dar
cu posibilitatea de a lua chip uman (vezi fata morgana, gnomii, elfii,
sirenele sau nimfele), aceste figuri au imbogatit panorama mitologiei
minore. Jung teoretiza ca ar fi de-a dreptul "elemente arhaice ale
inconstientului colectiv". In Occident, se poate spune ca acest fenomen a
fost inaugurat de fotografia paranormala, iar cazuistica existenta este
fara nicio umbra de indoiala una imensa, si intr-o continua crestere.
Manifestarile sunt insa felurite si imbraca aspecte atat de diferite
intre ele incat a vorbi despre o clasificare a acestor cazuri este un
subiect foarte delicat. Si totusi, o subdivizare principala
separa fantasmele subiective de cele obiective: primele se arata unei
singure persoane, motiv pentru care exista dubiul ca ar fi mintea
acesteia cea care a dezvoltat imaginea, ca intr-un vis; in cadrul celei
de-a doua, lucrurile se complica intrucat terte persoane sunt
"convocate".
Fantomele nu sunt simpla inchipuire ori aberatie a mintilor bolnave, scrie Petru Comanescu in cartea sa "Parapsihologia".
In opinia autorului, nu putem sa nu admitem ca (in anumite situatii)
fenomenul "fantomelor" s-a manifestat realmente. Mai ramane sa intelegem
si de ce.
Pe cat se pare, orice incercare de a da o explicatie acestui fenomen se
bazeaza pe teoria reincarnarii. Lasand la o parte exagerarile grosolane
si simpliste, spune Comanescu, reincarnarea nu e
o idee de lepadat. Un astfel de model ciclic al vietii presupune faptul
ca materia nu e niciodata distrusa, se reintoarce in "sistem" pentru a
reaparea mai tarziu. Din aceasta perspectiva, materia organica,
vie, s-ar resuscita sub aceeasi forma, cu acelasi tipuri de
comportament, intr-un proces de reincarnare. Lasand la o parte genetica,
potrivit careia memoria speciei se conserva prin informatiile stocate
intracelular si vehiculate prin AND si ARN, lasand la o parte si
clonarea, specialistii in parapsihologie cred ca oamenii poseda si un
alt tip de memorie: cea numita "memoria aurei", fenomen numit si
"efectul fantoma". Iar fantomele viilor sau ale mortilor ar conserva
adesea tocmai memorii bioenergetice, forme de bioenergie capabile sa
"inmagazineze" forma organismului viu. "Din toate datele pe care le
posed rezulta ca aceasta actiune conservata continua si dupa ce
organismul nu mai este viu. Nu stiu ce este bioenergia, dar se pare ca
ea nu piere", spune pe sleau autorul Parapsihologiei.
Bantuitii
O incercare de a trece in revista cazurile autentice de aparitii ale fantomelor este lucrarea lui Ernesto Bozzano intitulata "Fenomene de bantuire"
unde, in total, autorul retine 374 de cazuri. Gratie acestora, mai
tarziu, Rene Sudre va opera o sistematizare a caracteristicilor acestui
capitol din parapsihologie, identificand patru trasaturi principale:
fenomenele de bantuire sunt legate de o zona foarte limitata, cladire,
camera sau obiect; nu par a necesita prezenta unui medium; sunt in
genere persistente, dar nu neaparat si periodice si au legatura, de cele
mai multe ori, cu un eveniment tragic sau o moarte. Mai exista si o a
cincea trasatura - asa-numitul "automatism al fantomelor", analizata de
Colin Wilson in 1971, potrivit careia fantomele mortilor ar
reveni in locul unde au trait si ar repeta simulacrul actelor comise in
viata (victima unei crime sau a unui accident ar aparea cu bratele
intinse si cu chipul schimonosit de groaza, asasinul condamnat ar geme
si ar implora iertarea, etc).
Faptul ca fantomele apar in urma unui eveniment tragic sau a unei morti
violente este explicat de ocultisti prin aceea ca atunci are loc o
emisie masiva de bionergie; iar realitatea ca totusi, foarte putine
asasinate sau accidente genereaza materializari de fantome este explicat
de acestia prin aceea ca numai "sufletele inferioare" sau "nenorocite"
se reintorc sa bantuie pamantul: unii au savarsit greseli grave pe
timpul vietii si doresc sa le indrepte, altii sunt tinuti in loc de
afectiunea fata de persoane aflate in viata sau chinuite de constiinta
datoriei neimplinite. Din punctul de vedere al parapsihologilor,
materializarea fantomelor s-ar datora unui subiect indepartat sau unuia
ignorat: subiectul ignorat fiind acel individ cu puteri paranormale
care nu-si cunoaste inzestrarea - el percepe (inconstient)
energia stocata si o materializeaza prin teleplastie si prozopopeza
spontana -, in timp ce subiectul indepartat ar fi individul bine dotat
din punct de vedere paranormal, dar aflat la distanta; acesta din urma
trebuie sa aiba capacitatea perceptiei extrasenzoriale, precum si forta
de a realiza teleplastia, acesta din urma fiind echivalenta cu
materializarea fantomei.
Noaptea mortilor vii
Zguduitorul aspect constituit de aparitia fantomelor defunctilor
reprezinta o tipologie ce pare a fi corelata unor factori mentali
(telepatie, vis) sau unor cunostinte personale (ganditi-va la aparitia
unor rude sau cunostinte decedate care va trimit mesaje). La
momentul actual, una dintre explicatiile acreditate este ideea ca
aceasta tipologie specifica de fenomene ar fi un soi de "amintire" a
cuiva care a trait vreme de multi ani intr-un loc, facand intodeauna
aceleasi lucruri; nu se stie exact cum, dar ele au ramas "intiparite" ca
pe o banda magnetica. Urmarind acelasi exemplu al benzii
magnetice se poate imagina ca viata, dar mai ales timpul, asa cum
percepem, nu ar fi decat o linie dreapta printre alte linii drepte (ce
reprezinta alte dimensiuni, asadar alte lumi) si daca dintr-o ratiune
necunoscuta si incontrolabila una dintre aceste linii ar suporta o
usoara si temporara interferenta (cum ar fi de tip magnetic), cele doua
dimensiuni ce ar intra in coliziune, ar genera ceea ce numim fantoma.
Nu e exclus ca aceasta ipoteza, in masura in care ar fi si validata, sa
stea la baza multor alte fenomene bizare.
Fantasmele nascute doar prin intermediul sedintelor de
spiritism, asadar cu ajutorul unui medium sunt de cele mai multe ori
rude decedate ale unuia dintre cei prezenti. Se infatiseaza sub
diferite forme: siluete luminoase cu chipuri bine definite, de la maini
la fata si pana la brate create din ectoplasma (substanta spirituala pe
care spiritistii sustin ca ar emana-o mediile in timpul transei). Nu
lipsesc totusi nici cazurile de fantome ale unor persoane necunoscute
celor prezenti la sedinta de spiritism. Aceasta tipologie de fantome
este, de altfel, si cea mai suspectata de sarlatanie intrucat in
decursul timpului numeroase astfel de sedinte au rezultat a fi trucate
si, in consecinta, fenomene precum formele ectoplasmatice au reiesit a
fi doar produse ale credulitatii umane. De asemenea, unii cercetatori ai
acestui domeniu sunt tentati sa afirme ca nu poate fi credibila
marturia aparitiei unui decedat din partea unui martor aflat la curent
cu faptul ca persoana in cauza a murit, pentru ca mintea umana dispune
de o imaginatie bogata, iar stresul, durerea sau oricum perioadele de
tensiune deosebita din viata oricui pot declansa dereglari psihice. Exista totusi si cazuri in care un subiect asista la o aparitie despre care va descoperi ulterior ca apartine unui defunct.
Daca vrei sa scapi de-o fantoma, cred specialistii, cel mai simplu
mod este sa pleci tu; o astfel de fantoma "domestica" nu va pleca
nicicum din casa "bantuita", intrucat prezenta ei depinde strict de zona
respectiva. Acest fenomen se numeste "influenta locala".
In opinia lui Petru Comanescu, chestiunea "influentei locale" aminteste
de experienta senzitivilor, acele persoane dotate cu perceptie
extrasenzoriala, si pare sa contureze o ipoteza: obiectele se pot
"incarca psihic", ele pot acumula o parte din bionergia persoanei care
le-a utilizat o perioada mai lunga. De asemenea, ele corespund
categoriei de fantasme obiective si sunt rare cazurile in care aceste
fantome chiar au intrat intr-o comunicare cu cei care asistau la
aparitie. In timp ce spiritistii considera aceste entitati ca fiind o
tipologie legata inca de lumea materiala, de vechile lor obiceiuri si
care, mai ales, nu realizeaza ca au trecut in lumea de "dincolo",
Comanescu scrie ca fantomele care bantuie pe trasee fixe si limitate constituie tocmai manifestari ale bionergiei stocate in obiecte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu